Marc Van den Steen
Leader -& Transformation Expert
Leadership & Transformation
Marc Van den Steen helps executives in SME and corporate companies with strategic decision-making and dealing with change.

As a manager you are confronted with continuous change which requires well-considered decisions. Based on his many years of experience, Marc Van den Steen can provide you with optimal support in this respect.

Marc is an expert in change management and customer services. He has 20 years of international management experience as EAME Director Reservations Sales for Sheraton Hotels. Within Sheraton he united the European and Middle East reservations offices in a central office in Cork, Ireland. The office grew from 50 to 450 employees over the years.

With this expertise in restructuring customer services, Marc went on to work for Leisureplanet, Allienté and Amadeus, among others.  

Following that, Marc spent four years in executive development at the Swedish management institute IFL. Marc transferred the Scandinavian expertise in experience-based learning to Belgium.

In this way, Marc developed an offer around Creative Problem Solving. Since 2003, he has led a think tank for corporate executives from several international companies such as Philips, DSM, Daikin Europe, Rockwell Automation, Bombardier and First Data Corporation.

That original 2003 group will meet three times a year until 2030 with a mix of diehards, such as Indaver and Philips, and new members. Marc started a second group in 2016 in which SME business leaders, entrepreneurs and top officials tackle each other's challenges. This second group has a focus on the Belgian market.

Are you facing a difficult choice? Follow the example of Philips, RealDolmen and Delhaize and present your challenge to a ubeon Creative Problem Solving think tank.  

In such a group you get refreshing insights from experienced colleagues from totally different sectors. You will transcend your tunnel vision and return home with advice that you can put to work immediately.

Intervision

Intervision
Creative Problem Solving (CPS2030) is a prime example of
experience based learning. 
CEO’s, company directors and entrepreneurs help
each other to resolvetheir strategic challenges.

Blog

Marc Van den Steen - Thursday, 1 April, 2021
Marc Van den Steen helpt leidinggevenden in KMO en corporate ondernemingen bij strategische besluitvorming en in het omgaan met verandering. Zelf is hij voorstander van het werken met zelfsturende teams. Als veranderingsexpert vertelt hij hoe een aantal bedrijven zichzelf heruitvonden. Leer uit die verhalen hoe ook…
Marc Van den Steen - Monday, 8 February, 2021
Leerpunt #9: Opvolging als kunst Schakel op tijd over naar de nieuwe generatie. Enerzijds moet de nieuwe generatie de spirit van de vorige  overnemen: hard werken, passie voor het bedrijf, nauw contact met de realiteit.  Anderzijds gaat de nieuwe generatie anders te werk; aanvaard dat ze andere waarden en normen…
Marc Van den Steen - Monday, 18 January, 2021
Leerpunt #6: De Baas is niet meer Autocratisch het familiebedrijf runnen is voorbij; de nieuwe cultuur is “luisterend” waarbij elke functie belangrijk is. In een open cultuur laat je het personeel mee beslissen.  Belangrijk om op rationele en niet emotionele (lees: familiale) basis het juiste team te vormen.…
Marc Van den Steen - Tuesday, 15 December, 2020
Leerpunt #3: Familiewaarden als groeihormoon Sterke familiewaarden vormen de hoeksteen van de identiteit van het familiebedrijf.  We begrijpen mekaar zonder woorden. Waarden geven richting aan de strategie en interne organisatie en bieden een richtlijn voor belangrijke vraagstukken.  Maak de waarden expliciet zodat…
- Monday, 30 November, 2020
Leerpunt #2: Familie wordt “Community” Bouw een familie community voor het behouden en versterken van de familie identiteit en samenhorigheid, naar de familie toe, alsook breder naar andere stakeholders. Sociale media zijn een ideale partner voor het bouwen van de familie community; gebruik bijvoorbeeld een…
Guy Schuermans - Monday, 23 November, 2020
Leerpunt 1: Familie is een (emotioneel) werkwoord “Familie” is een belangrijk “actief” dat bewust beheerd en gestructureerd dient te worden naar familie, publiek en  klanten toe.  Familiebedrijf is een (emotioneel) werkwoord ... Van organisch en intuïtief naar professionalisering en bewuste keuzes. Familie…
Guy Schuermans - Thursday, 19 November, 2020
Leerpunten voor familiebedrijven Met ubeon interviewden we 10 bedrijfsleiders uit niet-concurrerende sectoren over opvolging en groei binnen Vlaamse familiebedrijven. Het resultaat? 9 markante leerpunten. Op donderdag 22 oktober gaven 3 bedrijfsleiders hun feedback op die 9 leerpunten en brachten ze hun recente…
Marc Van den Steen - Wednesday, 3 June, 2020
Over '(on)zeker bedrijfsleiders' 'Het is nu 18 jaar dat ik met bedrijfsleiders samenzit in een soort van 'denktank' waarin we elkaar's problemen oplossen. Die 18 jaren zijn soms hevig geweest, maar ik denk dat die niet zo hevig zullen geweest zijn als nu. We leven absoluut in onzekere tijden en dit heeft een enorme…
Marc Van den Steen - Monday, 9 March, 2020
Inhoudelijk dagen we elkaar stevig uit maar steeds met respect voor de persoon Een case owner stelt zich kwetsbaar op: hoe los ik mijn probleem op, ik weet het ook niet meer. Een dergelijke openheid kan enkel als alle leden elkaar ten volle vertrouwen. It takes two to tango: vertrouwen geef je en krijg je.  Die…
Marc Van den Steen - Monday, 2 March, 2020
Werkwijze ubeon partner Marc Van den Steen is de oprichter en drijvende kracht van de CPS2030 intervisiegroepen. Sinds 2003 brengt hij anciens en nieuwe deelnemers bij elkaar. Daarnaast overlegt Marc tekens met de leden wie case owner wenst te zijn van de eerstkomende sessies. Hij faciliteert de sessies zodat die…
Marc Van den Steen - Tuesday, 25 February, 2020
De Start Hoe kunnen we de supply chain processen verbeteren bij M-Real, een grote Finse speler in papier- en kartonproductie? Op 21 oktober 2003 gingen zes leidinggevenden van M-Real, Indaver, Hilton Hotels, Atlas Copco, SSAB (Swedish Steel) en Ingenius 24 uur in afzondering om zich aan deze vraag te wijden. De M-…
Marc Van den Steen - Thursday, 22 February, 2018
Verschillende werkwijzen zijn mogelijk De onderstaande methode wordt al 60 jaar met succes  gebruikt in Scandinavische landen.   In België werken we hiermee sinds 2003 met als merknaam CPS2030: Creative Problem Solving met een duurzaam oog op het het jaar 2030. Een CPS2030 intervisie bestaat uit 5 fases, die…
Marc Van den Steen - Tuesday, 28 November, 2017
We onderscheiden 4 rollen bij een intervisie: probleemeigenaar (“case owner”)   deelnemer facilitator verslaggever Case owner De case owner staat voor een beslissing, een keuze die hij of zijn bedrijf moet maken. Hij denkt aan opties  A of B maar is nieuwsgierig hoe anderen dat zien. Eerder dan een…
Marc Van den Steen - Tuesday, 28 November, 2017
Intervisie is een gespreksmethode waarbij een groep van personen die dagdagelijks niet samenwerken,  een vraag te lijf gaan. De vraag wordt  gesteld door een van de deelnemers. Een facilitator die zelf geen betrokken partij is bij de vraag begeleidt het proces.  Waarom intervisie?  Omdat iemand antwoord zoekt op een…